2020년 12월 19일 토요일

[Book Review] 라틴어 수업 , Desidero sed satisfacio, 음악에 대한 짧은 생각

 


다른 리뷰보러가기


"욕망한다. 그러나 나는 만족한다."

도서 '라틴어 수업' 에서 나온 문장이다. 과거의 나는 무엇이든 열심히하고 무언가를 이루어나가는 것에 집착했다. 어렸을 때부터 '무슨 일이든 최선을 다하면 된다.'는 말을 듣고 자라서 그런 것 같다. 하늘이 내 노력을 알아줄 것이다, 내가 뜻을 품고 열정적으로하면 좋은 일들이 따라올 것 이다. 라는 생각을 했는데 중요한 것을 놓치고 있었다. 내가 열심히하는 것은 물론 보기 좋은 일이지만 중요한 것은 그 안에 중심이 있어야한다는 점이다. 집을 지을 때도 그림을 그릴 때도 바이올린을 연주할 때도 전체적인 구성을 봐야하고 틀을 잡아야 한다. 

(물론 나는 연주할 때도 소리 하나하나에 더 집착하는 경향이 있다.

나는 숲보다는 나무를 보는 경향인가..

완벽하지 못하는 완벽주의자로 살아가는 것은 힘들다.)


책에서 말하는 욕망은 나쁜 것이 아니다. '무엇을 욕망하고 무엇을 위해 달릴 때 존재의 만족감을 느끼는가, 본질적으로 나를 충만하게 하는 욕망이 필요한 때' 라고 하였다. 나는 '무엇을 위해'가 빠진 욕망을 가지고 있었다. 이번 일 끝나면 다음엔 무슨일로 바쁘게 살아갈까 고민했고 쉬는 것에 죄책감을 느꼈었다. 

그래도 내가 좋아하고 하고 싶은 일들이 많다는 것은 축복받을 일이라고 생각한다. 문제는 사람이 좋아하는 일만 하고 살면 생계를 책임질 수 없다는 것이다. 어렸을 때는 내 일은 좋아하는 일로 돈을 버는거라 정말 좋다고 생각했지만 나를 '충만'하게 하는 일은 돈을 쓰는 일이지 돈을 버는 일이 아니었다. 내가 좋아하는 일도 돈과 엮이면 힘들어지는게 당연한 일이라는 것을 늦게 깨달았다.


모든 것은 상대적이다.

직장을 다니는 사람들에 비해서는 좋아하는 일로 돈을 버는 것이 덜 힘들 수 있다. 하지만 나는 스스로 가치를 측정하고 하는 만큼만 버는 것이다. 내가 쉬면 돈은 없다. 그렇다면 내가 좋아하는 일을 할 수 없어 불행해진다. 

요즘 생각하는 '무엇을 위해' 는 '경제적 자유를 위해' 라고 할 수 있다. 유튜브 알고리즘은 내가 누르는 콘텐츠를 기반으로 추천을 해줘서 그런지 내 유튜브 피드는 온통 열정맨과 휴식을 위한 플레이리스트가 자리를 차지하고 있다.

내 머릿속과 정말 유사해서 놀라운 알고리즘이다. 나는 다른 사람들보다 더 열심히 살아서 인정 받고 싶지만 아무도 신경쓰지 않고 쉬고 싶은 마음이 공존한다. 내가 쉬는 동안에도 경제적인 부분을 걱정하지 않기 위해 직장인들이 한다는 부업들을 검색해보고 따라한다. 아까 모든 것은 상대적이라고 했다. 직장인들은 이 지긋지긋한 사회생활, 회사에서 떠나 경제적자유를 얻는 것이라면 나는 언제 일이 잘릴지 몰라 전전긍긍하는 모습을 줄이기 위해 또하나의 생계로 접근한다는 것이다. 

돈을 바라보고 하면 무슨 일이든 오래하기 힘들다고 한다. 내가 좋아하는 일도 꾸준히 못 하는 나 자신이 좋아하는 일로 탕진하는 것이 맞는 것인지 모르겠다. 나는 아직도 답을 찾아가는 중이다.


It is a sentence from the book 'Latin Language Class.' In the past, I was obsessed with working hard at everything and achieving something. I think it's because I grew up hearing that I can do my best in everything since I was young. Heaven will know my efforts, and good things will follow if I keep my will and passionate. I thought that but I was missing the important thing. It's good to see that I work hard, of course, but what's important is that there should be a center in it. When you build a house, you have to look at the overall composition and shape when you play the violin.

(Of course, I tend to be more obsessed with every sound when I play.

Do I tend to look at trees rather than forests?

It is hard to live as a perfectionist who is not perfect.)



The desire to speak in the book is not a bad thing. "What do you desire and what do you feel satisfied with your existence when you run for, and essentially need a desire to fill you up," he said. I had a desire for what. After this work, I thought about what to do next busily and felt guilty about taking a rest.

Still, I think it is a blessing that there are many things I like and want to do. The problem is that if you do what you like and live, you can't make a living. When I was young, I thought my job was to make money from what I liked, but what made me 'full' was to spend money, not to make money. I realized late that it would be natural for me to have a hard time when my favorite work is linked to money.



Everything is relative.

It can be less difficult to make money from what you like than people who work. But I only earn as much as I measure my own value. If I rest, there is no money. Then I become unhappy because I can't do what I like.

What do you think of these days is for economic freedom. Perhaps because YouTube algorithms recommend based on the content I press, my YouTube feed is occupied by passionate men and playlists for relaxation.

It's an amazing algorithm because it's really similar to my head. I want to live harder than others and be recognized, but I want to rest without anyone paying attention. I search for and follow the side jobs that office workers do to avoid worrying about the economic part even while I'm resting. He said that everything is relative. If office workers leave this boring social life and get economic freedom from the company, I approach another livelihood to reduce my fear of being fired because I don't know when I'll be fired.

When you look at money, it's hard to do anything for a long time. I don't know if it's right to spend money on what I like because I can't do what I like consistently. I'm still looking for an answer.

댓글 없음:

댓글 쓰기

마음 속 평안이 필요할 때 도움이 되는 음악

  Gregorian Chant      그레고리오 성가는 중세시대 음악으로 로마 가톨릭교회 예배 음악이다. 그레고리오 성가 이전에 영국에서는 켈틱 성가, 프랑스는 갈리아 성가, 스페인은 모자라빅 성가, 이태리는 베네벤토 성가 등 지역적으로 성가가 있...